Vi har vores eget køkken, hvor vores køkkenmedarbejder tilbereder både frokost og mellemmåltider til børnene hver dag. Vi har Guldmærket i økologi.
Måltiderne er et vigtigt pædagogisk rum for os, som vi bruger på at have samtaler med børnene, sanse og sætte ord på det, vi spiser, øve selvhjulpenhed og styrke børnenes relationer.
Vi øver også børnenes madmod, og alle medarbejdere spiser sammen med børnene og fungerer som rollemodeller.
Sukkerpolitik
Vi har en moderat sukkerpolitik. Det betyder, at børnene ikke får sukkerholdige ting hos os.
Sukkerpolitikken skal overholdes, både når børnenes fødselsdage holdes på stuen, og hvis stuen kommer på besøg til fødselsdag hjemme hos jer i løbet af institutionsdagen.
I må gerne komme med frugt, figenstænger og lignende alternativer til søde sager, men vi frabeder os popcorn, juice, kakaomælk, saftevand, lagkage, kagemand, slik, flødeboller og lignende. Spørge gerne personalet på stuen, som kan guide jer.
Vi har nogle få undtagelser her i institutionen:
Til fastelavnsfesten får børnene hjemmelavede boller med smeltet chokolade på.
Til julefesten, hvor I forældre deltager, serverer vi æbleskiver med syltetøj.
Når der er hedebølge, får børnene saftevand og saltstænger for at undgå dehydrering.