Dagens Gang - Børnehaven

Børnehaven:

Når barnet skal starte i børnehaven, anbefaler vi korte dage i starten. Det kan være en stor omvæltning at starte, også selvom man kommer fra vores vuggestue. Indkøringen aftales med den voksne som har ansvaret for indkøringen.

Samling: kl. 09,00 er der samling hvor der også spises et formiddagsmåltid. Da vi gerne, sammen med barnet vil sige ordentligt farvel til jer, anbefaler vi at i kommer inden kl. 08,45.  Kommer i mens vi holder samling, er jeres barn selvfølgelig velkommen, men det bliver så en lidt anden afsked.

Ugeplan: Der er både planlagte og spontane aktiviteter gennem dagen, i vil kunne følge med i det på Aula så i kan samtale omkring det med jeres barn.

Vi tager også på ture, både med en lille gruppe børn men også med hele stuen. Er jeres barn ikke mødt ind når vi er gået, kan det altid være på en anden stue imens. Når vi går på planlagte ture, er det vigtigt at i er her inden vi går, da vi ikke modtager børn udenfor institutionen- heller ikke ved lågen. Dette er af sikkerhedsmæssige grunde, da vi er meget opmærksomme på hvem og hvor mange børn vi har med på en tur.

Tøj: der skal altid være ekstra tøj i barnets skab på badeværelset- det kan være meget frustrerende for et barn, hvis skiftetøjet ikke passer i størrelsen eller vi ikke har ekstratøj, som passer barnet.  Dertil skal der også være passende udendørstøj i garderoben- vi er ude i alt slags vejr- undtagen kraftig regn, storm eller tordenvejr.

Afslapning:  Mellem kl 13,30-14,00 (når børnene har været på legepladsen efter frokost), holder vi ”slappetime” hvor alle kommer ”ned i gear”. Børnene er på egen stue og der læses højt, eller høres afslapningsmusik/lydbøger. De børn som har brug for det, falder i søvn (medmindre andet er aftalt), og vores erfaring er at alle børn har brug for en stille pause midt på en aktiv dag, og vi kan så starte eftermiddagen uden konflikter og trætte børn. Vi oplever at børnene selv efterspørge slappetimen.

Gruppedag: vi har gruppedag om onsdagen i hele huset. Vi deler børnene op efter alder og tilrettelægger aktiviteter efter det.

Legetøj: Jeres barn må ikke have legetøj med i børnehaven- det kan skabe rigtig gode lege men desværre også en del konflikter, derudover forsvinder tingene ofte til stor sorg/frustration for barnet.

Møder: Efter start vil i blive tilbudt et møde hvor vi snakker om barnets trivsel og udvikling. Derudover vil der være et møde til, om efteråret inden skolestart. Vi er altid åbne for møder hvis i har noget på hjertet. Vi opfordrer jer til at henvende jer til os, hvis i har nogle spørgsmål eller undren.